Podcast LIVELIVELIVE: Ondernemen in crisis én voorspoed Podcast LIVELIVELIVE: Ondernemen in crisis én voorspoed
Back Back Nieuws

Podcast LIVELIVELIVE: Ondernemen in crisis én voorspoed

22 januari 2021

Een vakantiepark als alternatieve congreslocatie, hoe je op afstand een event ontwerpt voor de Chinese markt, Obama die spreekt in het decor van een K3 concert en een CEO in Zurich dansend op een DJ in Nederland. In de derde aflevering van LIVE LIVE LIVE, dé podcast voor de evenementenindustrie, waren Hans Janssen, DenkProducties en Ad de Haan, Live Legends te gast. Met gezamenlijk al een jaar op 50 ervaring als ondernemer in de evenementenbranche delen ze graag hun visie!

Betere ondernemer door coronacrisis

‘In het voorjaar nog even knallen met digitaal en in het najaar weer lekker bij elkaar’, zo omschrijft Hans Janssen 2021 in twee zinnen. Het past bij de manier waarop ze beiden ondernemen: nuchter door hun jarenlange ervaring maar creatief ook weer extra geactiveerd door de beperkingen die 2020 op de evenementenbranche afvuurde. Niet voor niets antwoorden ze beiden volmondig ‘ja’ op de vraag of de coronacrisis ze een betere ondernemer heeft gemaakt.

Blijven innoveren

Als een van de belangrijkste lessen uit de 36 jaar dat hij nu ondernemer is, noemt Ad de Haanvan Live Legends de noodzaak om te blijven innoveren. Juíst ook nu extra belangrijk! Inspiratie haalt hij uit shows van over de hele wereld. ‘Wij maken vluchtige dingen waar we heel lang mee bezig zijn. Of we nu voor 10 of voor 10.000 man bezig zijn, we doen toch wel ons best. Ergens dit jaar gaan we zo’n fysiek event weer ervaren. En dan 360 graden, niet via een klein schermpje.’ Ook Hans Janssen is in voor ‘hedonistische events in het najaar’. Internationaal zien ze beiden volop kansen. Ad: ‘De wereld is groter geworden, je hebt een veel groter bereik. Je ziet dat er vragen komen uit de hele wereld.’

Eén grote TED-talk

Een van de onderwerpen die uitvoerig besproken worden, is de vraag hoe je evenementen nu – ook online – waardevol houdt. Is hybride een oplossing? Ad vindt van niet: ‘Hybride vind ik een fantastisch woord dat 100 keer op verschillende manieren wordt uitgelegd. (…) Voor Covid was het een live evenement met camera’s erop. Dat kan niet meer. Online congressen zijn een grote TED talk geworden. Iedereen die eerst een uur nodig had om zijn verhaal te vertellen, doet dat nu in 10 minuten. Als je een normale congresdag neemt met drie sprekers voor en drie na de pauze, dan heb je nu binnen 1,5 uur alles gedaan, inclusief Q&A. Ik geloof dus niet in een combinatie. Voor wie maak je het? Maar misschien maak je die 1,5 uur wel voor iedereen. (…) De life-work balance zou wel eens heel anders kunnen worden. Wel evenementen maar hele andere insteek.’ Benieuwd naar zijn eventuele oplossing, een vakantiepark voor Cardiologen? Luister naar zijn uitleg in de podcast.

Onlinemoeheid?

Ook qua onlinemoeheid zijn ze het met elkaar eens. ‘Webinars met Zoomsessies met mensen achter een tafeltje, dat is klaar’, zegt Hans. ‘Je moet echt televisie gaan maken, vormen toevoegen die echt tof zijn. Denken in experience- en entertainmentvormen. De inhoud moet daar dan inpassen.’ Ad: ‘Had je dit ook on demand kunnen zien? Had je om 14:00 ‘s middags daar moeten zitten of had je het ook ‘ savonds kunnen zien? Interactie is superbelangrijk!’

Mensen moeten van kijkers naar deelnemers

Ze zien het als hun missie om mensen mee te nemen in deze nieuwe vorm. Hans: ‘Mensen moeten van kijkers naar deelnemers. Je moet echt het idee hebben dat je onderdeel uitmaakt van de bijeenkomst. Dat je iets kunt toevoegen, iets kunt bijdragen, kunt doen. Anders wordt het al heel snel saai. Dan kun je toeters en bellen, spotlights, stroboscopen toevoegen. Heeft geen zin.’ Het idee dat je als kijker daadwerkelijk van toegevoegde waarde bent is ook volgens Ad de sleutel tot een succesvol evenement: ‘Je ziet dat mensen ook in beeld in de virtuele wereld gelijk rechtop gaan zitten, terwijl: met 40 poppetjes in een Zoom, wat maakt het uit.’ Hoe meer aandacht je geeft aan vormgeving, des te beter de boodschap overkomt is zijn overtuiging.

Kiezen!

Live óf online, Hans gelooft niet in hybride: ‘Als je evenement doet wat en online is en hybride, dan is het lastig om het voor beide partijen even waardevol te maken. Online meekijkers voelen zich automatisch tweederangs. Tegelijkertijd, als je aanwezig bent tijdens een tv-uitzending, dan ben je alleen je klapvee. Je moet dus goed kiezen voor wie je je evenementenprogramma in eerste instantie maakt. Ook op de vraag of ze nu mogelijkheden zien, antwoorden ze beiden volop ja. Het is belangrijk om steeds dingen te bedenken waardoor je voor de klant waardevol bent. Je laat hiermee zien: ‘We denken met je mee. Er zijn echt wel mogelijkheden.’

Obama

En hoe zat dat nu met Obama? ‘Ken je die mop van die man die Obama naar Nederland haalde en hij kon nergens terecht? Naar aanleiding van de vraag naar memorabele evenementen van de afgelopen jaren, noemt Hans logischerwijs de komst van Obama. ‘Dat was wel een kantelpuntje voor DenkProducties. Heel vet dat het lukte en in drie maanden geregeld moest worden. We konden geen locatie checken wegens geheimhouding, maar toen we een go kregen leek alles bezet.’ Uiteindelijk konden ze bij AFAS terecht. In het decor van K3! Als Obama dat eens wist…

Dit was slechts een teaser voor de derde aflevering van LIVE LIVE LIVE, dé podcast van de evenementenbranche, met dit keer als hosts Arjen Lemstra van EventSummit en Bardo Roodnat van Dutch Standard Events in gesprek met Ad de Haan van Live Legends en Hans Janssen van DenkProducties. Benieuwd naar alle verhalen en de uitleg van de punten die hier slechts kort aangestipt worden? Luister hieronder (of via Apple of op Spotify) naar de hele podcast!

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!