Koffiedik kijken met… Marielle den HertogKoffiedik kijken met… Marielle den Hertog
Back Back Koffiedik kijken met...

Koffiedik kijken met… Marielle den Hertog

21 juli 2023

Er is weinig leuker dan vooruitkijken, out of the box denken en zonder mitsen en maren over de toekomst te dromen. Dat vergt een open blik en creativiteit. Marielle den Hertog, die zich altijd als een duizendpoot door de evenementenbranche heeft bewogen, is ervan overtuigd dat het juist de variatie is die de evenementenbranche zo’n aantrekkelijk werkveld maakt. Oók voor de jongere generatie, waarvoor ze een zonnige toekomst binnen de branche ziet: ‘De jonge mensen van nu zijn realistisch en echte aanpakkers. Daardoor kunnen ze snel schakelen en regelen ze dingen snel, dat zijn eigenschappen die goed bij de branche passen.’

 

 

Ze deed na de Hoge Hotelschool ervaring op binnen vrijwel alle takken van de evenementenbranche, maar vond vrij recent uit dat ze als vrije vogel écht op haar plek zit. Tussen 2015 en 2018 was ze voorzitter van MPI, maar ze heeft nooit enorm voor de zichtbaarheid gekozen. Marielle: ‘Ik ben op veel plekken actief geweest, en dus blij met het grote, fijne netwerk. Toen ik tijdens een vakantie besloot eens goed na te denken wat ik echt wil doen, heb ik de stap gemaakt om aan de slag te gaan als interim manager. Vorig jaar maart ben ik voor mezelf begonnen en dat was de beste keuze ooit!’ Ze kan goed analyseren en aanpassen, maar doet dat het beste als ze niet vastzit binnen een organisatie. Iets willen bijdragen - of het nu maatschappelijk, sociaal, aan een organisatie of een tof evenement is, lijkt een rode draad in haar bezigheden. ‘Momenteel ben ik aan de slag als interim manager bij Upfield. De naam Upfield kent niemand, maar Becel en Bona wel. Ook ga ik met Xander en Simone The Next Web doen, heb ik in oktober twee mooie dingen staan, coach ik een operationeel manager voor een marketingbureau en help ik een makelaar uit de brand. Ik heb variatie nodig’, lacht ze.

Is dat ook wat de evenementenbranche zo aantrekkelijk maakt?

Die variatie, die heb je in de evenementenbranche! ‘Ik merk dat ik daar wel bij vaar’, vertelt ze. ‘Ik maak me niet zo snel druk. Er gaat niemand dood en er gaat altijd wel iets op een andere manier dan gepland tijdens een evenement. Daar moet je tegenkunnen. De evenementenbranche betekent natuurlijk ook verschillende plekken, verschillende tijden en verschillende mensen. Ik vind het heel tof om met zoveel verschillende mensen te werken en nieuwe generaties inspiratie te geven. De ervaring die ik inmiddels heb, zorgt er ook voor dat ik intuïtief doorheb wanneer dingen niet goed gaan. Het leveren van een bijdrage aan het overdragen van een boodschap via een evenement vind ik heel tof.’

Zie je bepaalde trends binnen de branche?

‘Als positieve trend zie ik het hernieuwde besef dat face-to-face-contact zo effectief is. Ergens halverwege coronatijd dachten we misschien dat het veel minder zou worden, maar dat blijkt gelukkig niet zo te zijn. Hybride oplossingen waardoor bijvoorbeeld een spreker niet hoeft te reizen – en daar dus ook geen onnodige tijd mee kwijt is – vind ik bovendien top.’

 

‘Maar ik verbaas me soms ook over de verspilling van tijd en geld. Ik zou willen dat opdrachtgevers zich meer bewust zijn van de impact van de keuzes die ze maken.’ Als voorbeeld noemt ze een groot evenement als de NATO Summit in Brussel. Marielle: ‘Daar gingen we vanuit mijn toenmalige werkgever heen met mensen en volle vrachtwagens. Anderhalve week opbouwen, alles omgooien, volbouwen- en weer leeghalen. De hele poppenkast. Voor twee keer vier uur vergaderen. Toen dacht ik: waar zijn we mee bezig. Ik ben er echt van overtuigd dat face-to-face-meetings het beste werken en daar draag ik heel graag mijn steentje aan bij. Maar ik denk wel dat we goed moeten nadenken waarom we bepaalde dingen wel of niet moeten doen. Sommige evenementen zijn prachtig om bij aanwezig te zijn en tijdens zo’n summit heb je als iemand met een passie voor de evenementenbranche echt een wereldtijd, maar soms voelt het dus ook dubbel.’

Heb je daar een oplossing voor?

‘Tijdens corona hebben we ervaren hoe het is om niet meer reizen of overal aanwezig te zijn, daar werden we ook niet gelukkig van. Door MPI en mijn internationale netwerk kwam ik ook overal en daar kreeg ik veel energie van. Dus een directe oplossing weet ik niet. Die is er misschien wel niet. Maar we zijn al een heel eind als opdrachtgevers voor evenementen beter na zouden denken. Al gaat het maar om kleine onderdelen als food waste en het maken van bewuste keuzes. Soms worden vraagstukken pas zo laat bij ons neergelegd, dat er vrijwel geen efficiëntie meer te bereiken is en in the heat of the moment gaan goede bedoelingen vaak verloren.’

‘Voor corona kon het soms niet op. Ik begrijp ook wel vanuit de strategie van bedrijven dat hele gave over the top-dingen wérken, maar zaken waren soms uit verhouding. Dat lijkt inmiddels een beetje rechtgetrokken. Maar van de andere kant: is dat niet in het hele leven zo?’

Hoe zie je de rol van de nieuwe generatie binnen de evenementenbranche?

‘Ik zie de toekomst van de evenementenbranche sowieso zonnig in. Doordat contacten vluchtiger en veel digitaal zijn, denk ik dat face-to-face kennisdracht en netwerken misschien nog wel belangrijker worden.’

Er wordt veel gemopperd op de jonge generatie, maar Marielle vindt dat niet terecht. Marielle: ‘Er zijn altijd verschillen tussen generaties, maar is dat erg? Daar haal je toch juist inspiratie uit? De jongere generatie moet geïnspireerd worden, niet zozeer gemotiveerd. Ze halen hun motivatie uit wat ze belangrijk vinden. En als ze het niet belangrijk vinden of niet geïnspireerd raken, dan raken ze hun motivatie heel snel kwijt. Wij werden vroeger gemotiveerd en kregen daar inspiratie door. Ik denk dat het nu andersom is. Ik denk dat dit juíst een generatie is voor de evenementenbranche: de jonge mensen van nu zijn realistisch en echt aanpakkers. Ze zijn ongeduldig, steken graag de handen uit de mouwen en staan enorm klaar voor elkaar. Daardoor kun je snel schakelen en regel je dingen snel, dat zijn eigenschappen die goed bij de branche passen. Ze willen wel controle houden en creatief met hun tijd omgaan. Dat kan botsen met de branche, maar van de andere kant, als je daar flexibel mee om kunt gaan, dan is het juist een voordeel.’

‘Generaties worden nu vaak tegenover elkaar gezet, maar door je verwachtingen als oudere vakgenoot uit te spreken, voorkom je een hoop onbegrip. Ja, sommige dingen horen ook gewoon bij jongelui. Ik heb in april gewerkt met 40 hotelschoolstudenten en dat was fantastisch. Natuurlijk zitten er daar een aantal tussen waarvan je je afvraagt, hoezo heb jij voor de hotelschool gekozen, maar dat hou je altijd. Het gaat ook om de manier waarop je ze dingen leert. Ik haal heel veel plezier uit werken met de nieuwe generatie!’

Waardoor wordt de branche aantrekkelijker voor de jonge generatie?

‘Qua inspiratie zit er zoveel in de jonge generatie. Ik denk dat het heel belangrijk is om goed te communiceren. Verwachtingen uit te spreken en te bespreken.Als je een omgeving creëert waarin iedereen zich prettig voelt, dan krijg je automatisch een goede vibe. Als vakgenoten met ervaring kunnen we een rol spelen in het overbrengen van de rust en het vertrouwen in een goedlopend evenement. En sommige dingen kun je simpelweg niet weten aan het begin van je carrière.’

Heb je een afsluitende wens voor de branche?

‘Sja, clichés zijn niet voor niets clichés: leven en laten leven, maak er iets moois van met z’n allen. Dat komt uit mijn hart en geldt natuurlijk niet alleen voor de branche!’

Tekst: Mahlee Plekker

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!