Durf níet LIEF te zijnDurf níet LIEF te zijn
Back Back Locaties

Durf níet LIEF te zijn

25 april 2024

Een beetje gek, op een onverwachte locatie én met een inhoudelijke boodschap die moet beklijven. Dit zijn voorwaarden om langs te balanceren als eventorganisator.  Maar hoe ben je exclusief, spannend met een schurend randje? Je wil duurzaam opereren, niemand uitsluiten en iets onvergetelijks neerzetten. Dat is de dunne lijn, waar LIEF Amsterdam graag met opdrachtgevers op balanceert.

Uit recent onderzoek, uitgevoerd door studenten van de Vrije Universiteit Amsterdam, blijkt dat de gemiddelde eventmanager een hoogopgeleide vrouw van 37 is met acht jaar ervaring. Ze gaat ijverig op zoek naar een passende invulling maar krijgt daarbij zoveel kaders dat het haar haast onmogelijk wordt gemaakt iets unieks neer te zetten.

Als je het voor iedereen goed wilt doen, moet je kiezen voor veilig… aiii! Juist hier schuurt de fantasie van de eventmanager met de werkelijkheid van de opdrachtgever en belemmert direct het creatieve proces.

Durf iets te doen wat eigenlijk niet kan

Hoe creëer je met al die tegengestelde voorwaarden een bijzonder event, dat aan die hoge verwachting voldoet? Hoe verras je de bezoeker van een businessevent? Durf je echt een discussie te voeren of lepel je de standaarden op? Céline Koopmans, commercieel manager van LIEF: ‘Zekerheden inbouwen, niets fout willen doen en de concurrende eventkalenders zijn een logisch gevolg van deze tijd. Dat maakt het juist nu een mooie uitdaging voor de eventmanagers om een ‘net even iets anders’-event te organiseren. Pak je het zo aan dat het schuurt, beklijft en de bezoeker in vervoering brengt? Dan wordt event echt onderdeel van de marketing mix.’

Bij LIEF dagen ze de opdrachtgever uit

Als iedereen voor veilig gaat, dan belandt de eventmanager niet snel bij een invulling die echt onderscheidend is, concludeert Céline. ‘Ben je duurzaam, inclusief en innovatief? Geloof ons, dan ben je niet uniek, maar net als iedereen. We zijn stiekem allemaal zó hetzelfde dat we het verschil bijna niet meer zien. In de eerste 20 minuten hebben wij niet door wie er echt voor ons zit, maar weten we vaak wel dat het bedrijf alle vinkjes die vanuit de maatschappij van ze worden verwacht, aantikt.’
Bij LIEF dagen ze de opdrachtgever uit: Spreek je uit, verander de wereld door authentiek te zijn. Wees kritisch, durf iemand te zijn. Maar ook: Wees LIEF voor elkaar. ‘Blijf weg bij de kilheid van vier muren en een podium. Laat de locatie, het programma en alles wat er bij een goed event komt kijken echt zijn. Iedereen prikt door de marketingquotes van duurzaam & inclusief heen. Als je dit echt hebt doorgevoerd in het beleid, dan is het een vanzelfsprekend onderdeel van de organisatie en is constant benoemen niet nodig.’

Durf je te kiezen?

Durf is het sleutelwoord als je het aan LIEF vraagt. Durf je als corporate te kiezen voor een locatie die niet direct past bij het bestaande imago maar wel de boodschap weet uit te dragen? Durf je buiten de kaders te kleuren om je doelstelling te bereiken? Céline: ‘Bij LIEF mag je het gruwelijk oneens zijn met alles. Wij houden van dat rafelrandje dat tot verandering leidt.’

Events met vol geluid ook ná 23.00 uur

Helemaal in lijn met dat randje wist LIEF Amsterdam in 2022 een oud busdepot om te toveren tot een industriële binnen- én buitenoase vol gekleurde containers en een spannende combinatie tussen kunst, cultuur, dance en business aan te trekken. Met The Courtyard buiten van 2000m2 en een capaciteit van 1500 personen, kun je op het terrein helemaal los met bedrijfsfestivals en grootse bedrijfsfeesten. LIEF Amsterdam deelt de locatie met club LOFI, de invloedrijke plek voor elektronische muziek in Amsterdam.

Een onverwachte combinatie van een Club en B2B? Misschien. Maar bij LIEF laten ze zien dat dát is waar het spannend wordt. En dat mag hier - als uitzondering op vele eventlocaties in Amsterdam – óók tot in de vroege uren met dreunende beats.

Tekst: Mahlee Plekker 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!