De Johan Cruijf ArenA en Coldplay werken samen aan positieve, duurzame impact De Johan Cruijf ArenA en Coldplay werken samen aan positieve, duurzame impact
Back Back Locaties

De Johan Cruijf ArenA en Coldplay werken samen aan positieve, duurzame impact

08 september 2023

Van duurzame energie tot biovergister en van mobiliteitsstrategie tot fanexperience. De Johan Cruijff ArenA pioneert en inspireert met duurzame en innovatieve initiatieven. Om dit met de branche te delen nodigde de Johan Cruijff ArenA het Genootschap voor Eventmanagers uit in de ArenA voor een inspirerende ‘behind the scenes’ bijeenkomst. Na een gastvrij ontvangst in de business club, waar het gezelschap genoot van het uitzicht op de opbouw van Coldplay - Music of the Spheres Tour, nam de ArenA de aanwezigen mee in inspirerende presentaties over de duurzame en innovatieve stappen die worden genomen om een positieve impact mogelijk te maken.

Mogelijkheden voor business events

In de sfeervolle zaal Athene ’87 nam Lars Houben, één van de accountmanagers Business Events, de aanwezigen in een notendop mee langs de diverse mogelijkheden voor Business Events. ‘Wanneer we geen concert of voetbalwedstrijd in de ArenA hebben, zijn er tal van mogelijkheden voor Business Events. Onder andere hier in de Athenezaal of één van de andere 20 zalen.’ Marielle Hollander, senior eventmanager: ‘De wedstrijden van Ajax in de Europa League zijn komend seizoen zeer gunstig voor de zakelijke markt en biedt bijvoorbeeld ruimte op doordeweekse dagen. Maar ook last minute boekingen zijn heel vaak goed in te passen.’

Purpose: betekenisvolle herinneringen creëren met positieve impact

Naast de vele mogelijkheden en faciliteiten, is de ArenA een interessante evenementenlocatie vanwege de visie op duurzaamheid en hoe de locatie hier zelf een experimentele rol in speelt. Innovation Officer Huib Pasman: ‘Onze purpose is om betekenisvolle herinneringen te creëren en het beste gebouw te zijn voor evenementen – maar wél met het leveren van een positieve impact, zowel op environmental, social als governance (ESG) gebied.’ Het pad naar duurzaamheid begon bij de ArenA al kort na de opening in 1996. Huib: ‘We stonden toen bekend om de dramatische grasmat. Maar uit drama komt vaak iet goeds, namelijk: innovatie. Intussen zijn we zover dat we met het gras communiceren. Het zegt ons wanneer het water, licht of warmte nodig heeft, waardoor we nu een heel seizoen met één grasmat kunnen werken, welke afgelopen seizoen bekroond werd tot de beste van Nederland.’ Onlangs is er bij de ArenA ook een biovergister geïnstalleerd, waar voedselafval wordt gebruikt om energie op te wekken en is er een enorme batterij geïnstalleerd onder de ArenA die, gevoed door de 4.200 zonnepanelen op het dak, op den duur alle aggregaten moet vervangen en zelfs energie kan leveren aan het gebied rondom de ArenA. Naast de ‘no SUP’ policy, de verspillingsfabriek van huiscateraar Hutten en maatschappelijke initiatieven voor Zuidoost, zijn dit slechts enkele voorbeelden uit de duurzaamheidsmaatregelen die de ArenA heeft ondernomen en de komende jaren nog verder ontwikkelt om méér te zijn dan CO2 neutraal. Huib: ‘We streven ernaar in 2030 netto positief te zijn waarbij elk evenement positieve impact moet toevoegen, om zowel op het gebied van milieu als sociaal vlak de wereld te verbeteren.’

Codplay’s sustainability rider

Het is niet verwonderlijk dat het genootschap op uitnodiging van de ArenA juist nu, op de vooravond van de concertreeks van Coldplay werd uitgenodigd. Huib: ‘Als je kijkt naar het omarmen van duurzaamheid en het betrekken van de fan in het reduceren van de foodprint, is Coldplay een band die dit goed begrijpt. Zij nemen de fan experience mee om duurzaam gedrag  te stimuleren.’  Willem Hegen, manager Crowd Services: ‘Voor het eerst kwam een band niet alleen met een artiesten rider voor voorzieningen en techniek, de boeking van Coldplay ging gepaard met een sustainability rider. Hierin stonden harde eisen, dit ging van het inzetten van duurzame energie tot afvalscheiding en het vermijden van plastic, zowel voor als achter de schermen.’

Behind the scenes tour

Na de inspirerende sessies en een korte break werd het gezelschap meegenomen met een tour achter de schermen, waarbij onder andere het productiedorp, het crowd control center en het nieuwste restaurant werd aangedaan. Het restaurant is één van de paradepaardjes voor Business Events, waar je vanaf elke locatie zicht hebt op het veld van de ArenA. Een ideale zaal voor zowel diners, als plenaire sessies.

Meer informatie over de duurzaamheidsmaatregelen en ambities van de Johan Cruijff ArenA of wat deze grootse locatie kan betekenen voor jouw business event? Neem dan contact op met Lars of zijn collega’s via Johan Cruijff ArenA | Business events.

Door > Angelique Aalders

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!