Chase: tien jaar activatie en motivatie Chase: tien jaar activatie en motivatie
Back Back In de spotlights

Chase: tien jaar activatie en motivatie

11 mei 2023

Aan merkactivatiebureaus en activatiediensten geen tekort. Maar Chase vult het containerbegrip net iets anders in en heeft daarmee een formule te pakken die ze het afgelopen decennium geen windeieren heeft gelegd. Met een focus op live contactmomenten, is het bureau inmiddels gegroeid tot een full-service aanbieder. In 2023 vieren ze hun tienjarige jubileum en wij spraken Michel van Wakeren - oprichter en Managing Director van Chase over de start, de groei, de grootste learnings en alles daartussenin.

1-2-3-tje

Vanaf de start bakent Chase zich duidelijk af door uitsluitend te bewegen in de wereld van live activatie. Michel: ‘We zitten in een niche waar mensen en merken elkaar vinden in een live omgeving. 100% digitale campagnes zullen we niet snel uitrollen. Onze focus ligt echt op drie gebieden: retail, gericht op in en near store activatie en rotatie. On-the-go, waar we in contact komen met consumenten op high traffic locaties zoals winkelgebieden, vliegvelden en treinstations. En dan zijn er nog de festivals en evenementen, waar langere contactmomenten ontstaan en die door social media vaak blijvend zijn - ook na het event zelf. Met deze drie touchpoints beslaan we de belangrijkste locaties voor het verhogen van conversie en brandlove.’

Een powerhouse aan diensten

Waar veel bureaus alleen de focus leggen op creatie en het vervolgens uit handen geven, pakt Chase juist op dat punt ook door. Michel: ‘Wij gaan verder waar andere bureaus stoppen en bieden zowel de mensen als de logistiek en productie om elk idee succesvol uit te rollen. Zo hebben we een in-house afdeling die alle nodige vergunningen regelt, maar ook een eigen horecatak met getrainde bartenders en cocktailshakers. Op het gebied van personeel zijn we misschien meer vergelijkbaar met een horecaonderneming dan een activatiebureau. We steken veel energie om de juiste mensen te vinden, te trainen en te ontwikkelen naar merkambassadeurs van onze klanten.’ 

Activatie versus motivatie

Het activeren van consumenten is het doel. Het blijven motiveren van het eigen team het middel. Michel: ‘Het is mijn taak om het totale team te managen en iedereen het gevoel te geven dat we het echt samen doen. Al onze afdelingen zijn onderdeel van de keten en hebben elkaar nodig. Van het creatie-designteam tot aan de jongens die de heftrucks besturen; er is veel onderling respect. In een krappe arbeidsmarkt zoals nu moet je je mensen ook wel een prettige werksfeer kunnen bieden. We besteden daar veel aandacht aan. In hoe ons kantoor eruitziet en door genoeg te organiseren om teambonding te stimuleren. We merken dat ons team dat superleuk vindt en we proberen op dat vlak wel vernieuwend te zijn. Zo is ook onze eigen padelclub ontstaan.’ 

Van gouden handboeien tot vrije werkgever

Michel koesterde altijd de wens om zelf te ondernemen en door de combinatie van geluk en een aantal slimme keuzes aan de start van Chase pakte dat vrijwel meteen goed uit. Michel: ‘Ik heb na mijn studie eerst bij een aantal bureaus gewerkt en zat altijd wel lekker op mijn plek. Ik werkte met leuke mensen, had een leaseauto, zekerheid, maar het bleef toch kriebelen. Tien jaar terug dacht ik bij mezelf: het is nu of nooit. Het werd nu! Ik had het geluk dat ik bij mijn eerste baan Flügel als account had en de klik was zo goed dat ze met baanwissels steeds met me mee verhuisden. Toen ik aankondigde voor mezelf te beginnen, gaven ze me wederom alle vertrouwen. Ik had dus meteen een grote klant. Dit jaar vieren zij hun 25-jarige bestaan, waarvan ik de laatste twintig aan hun zijde heb gestaan. Dat is natuurlijk wel erg leuk! Dat enthousiasme dat ik toen had, dat gevoel wil ik altijd behouden. Dus blijven we binnen ons team altijd vernieuwen en dat betekent niet dat je steeds afscheid moet nemen van mensen, maar wel moet blijven kijken naar het talent dat je al in huis hebt. Is er een projectmanager die naar accountmanagement kan, of andersom? Die frisse kijk die mensen op een nieuwe functie hebben, die koester ik. Klanten voelen het wanneer ja arrogant wordt, dat moet je niet willen. Vanuit horecaperspectief wil ik in de eerste plaats ook vooral dienstverlenend blijven. Ook de komende tien jaar.’

 

Tekst: Bianca Hidajat

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!