‘We moeten nu groot denken, met elkaar optrekken’ #8 Maurits van der Sluis, RAI‘We moeten nu groot denken, met elkaar optrekken’ #8 Maurits van der Sluis, RAI
Back Back Nieuws

‘We moeten nu groot denken, met elkaar optrekken’ #8 Maurits van der Sluis, RAI

28 april 2020

Inmiddels zijn er wat voorzichtige lichtpuntjes die laten zien dat we langzaam uit de Coronalockdown kruipen. Voor de evenementenbranche verandert er voorlopig helaas nog niet veel. Iedereen binnen de evenementenbranche gaat op zijn eigen manier om met de aanhoudende maatregelen. Wat is de impact van de coronacrisis op de evenementenbranche? Aan het woord: Maurits van der Sluis, COO & Directeur RAI Amsterdam.

Hoe gaan jullie om met de coronacrisis?

Onze branche is enorm hard geraakt, met een hoop aanverwante sectoren in het kielzog. Omdat we als RAI Amsterdam ook beurzen in China organiseren, kregen wij al vroeg met het Coronavirus te maken. Al vrij snel moesten we beurzen verschuiven. Dat had als nadeel dat we al eerder dan andere bedrijven met de gevolgen van het virus moesten omgaan, maar als voordeel dat wij - toen het virus eenmaal Europa bereikt had – al verschillende scenario’s hadden uitgewerkt. Net als veel andere bedrijven zijn wij nu bezig met een overlevingsstrategie, het managen van de cashflow, het overbruggen van deze periode. Alles is erop gericht om weer open te gaan zodra het kan.

Wanneer verwacht je weer gasten te kunnen ontvangen?

Er bestaat op dit moment nog onduidelijkheid over of de gestelde regels ook gelden voor beurzen en congressen. Mag voor september in kleinere vorm? Wij verwachten dat de eerste beurzen pas vanaf september mogen plaatsvinden. In ons geval is dat gelijk een hele grote, IBC. Wij hebben dagelijks contact met de organisatie. Zij willen heel graag dat het dan door kan gaan – ongetwijfeld met de nodige aanpassingen - en wij natuurlijk ook.

Welke kansen zie je?

We staan hier als RAI niet alleen in, onze directe collega’s en toeleveranciers zitten in hetzelfde schuitje. Samen met onder andere CLC-VECTA zijn we nu aan het kijken naar een protocol. Hoe kunnen we Coronaproof, veilig evenementen organiseren? We noemen het bewust niet een anderhalve meterevenement, want er komt meer bij kijken dan alleen die afstand tot elkaar. We proberen dit protocol Europabreed van de grond te krijgen, maar we streven er sowieso naar om dit binnen Nederland met alle locaties op te pakken. Hiervoor moeten we groot denken, met elkaar optrekken, het is geen competitie. Het eerste evenement op die manier moet zo snel mogelijk kunnen plaatsvinden, dan maakt het mij echt niet uit of dat nu hier of elders plaatsvindt.

Hoe spelen jullie in op virtuele evenementen?

We zijn al langer bezig om digitale evenementen te koppelen aan de live evenementen bij RAI. Omdat de fysieke manier van ontmoeten zo krachtig is, ging dit altijd heel langzaam, in kleine stapjes. Er worden nu reuzestappen genomen qua ontwikkeling van dergelijke concepten en mogelijkheden. Zo was er afgelopen dinsdag een beurs voor 700 gasten van Intertraffic. De reacties waren heel goed. Maar: we gaan nooit virtuele evenementen organiseren in plaats van live evenementen. Wij geloven in het fysieke ontmoeten, in het livecontact. Daarnaast ligt ons onderscheidende vermogen in de locatie en alle livediensten daaromheen.

Hoe houd je de medewerkers betrokken?

Bij RAI werken ruim 400 personen, waarvan een groot aantal mensen in de operatie. Veel van deze mensen kunnen nu weinig tot niets doen. Van de mensen met kantoorwerkzaamheden heeft een deel het juist drukker dan ooit. We proberen zo veel mogelijk contact met elkaar te houden, onder andere door webinars en virtuele meetings te organiseren. Inmiddels zijn we hier al zes weken mee bezig, dus dat is niet makkelijk.

Zijn jullie betrokken bij speciale initiatieven?

Er komen honderden ideeën langs, waarvan heel veel kansrijk. Natuurlijk hebben we meegeholpen waar we konden, zo hebben onze koks bijvoorbeeld eten dat over was klaargemaakt voor de voedselbank. We zijn niet ingezet als noodhospitaal zoals een aantal andere locaties, dat was niet nodig in de regio. Omdat we volledig gesloten zijn, hebben we als lijn uitgezet dat we ons inzetten voor alle initiatieven die meehelpen aan het heropenen van RAI.

Hoe proberen jullie opdrachtgevers zo goed mogelijk te helpen/tegemoet te komen/te informeren?

Met een constante dialoog. De situatie verandert steeds, niets is zeker. We kunnen elkaar alleen helpen door steeds in contact te blijven, met elkaar mee te denken en elkaar op die manier te helpen. De tien drukste maanden in de RAI-agenda ooit, hebben we nu in zes maanden weten te proppen. Ook blijf ik tegen iedereen zeggen: betaal, kom je verplichtingen na. Dat doen wij ook, ook zo help je elkaar. Niemand heeft er iets aan als de bedrijven waarmee je normaal samen optrekt omvallen.

Hoe zie je de toekomst van de evenementenwereld?

Niemand weet hoe het gaat lopen, er zijn allerlei verschillende scenario’s te bedenken. Ook ik kan niet zeggen hoe en wanneer, maar ik ben ervan overtuigd dat we weer gaan draaien. Ik verwacht niet dat na 1 september alles weer in een klap goedkomt. De nasleep zullen we echt nog wel een tijd voelen. Onze slogan tijdens deze hele crisis is steeds ‘Prepare for the worst, hope for the best’. Alles zal langzaam op gang komen, stap voor stap. Maar ik geloof in de terugkomst, zonder twijfel!

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!