Verborgen kansen: de kracht van strategische live communicatieVerborgen kansen: de kracht van strategische live communicatie
Back Back Interview

Verborgen kansen: de kracht van strategische live communicatie

10 juli 2023

In een dynamische wereld waar online communicatie de norm is, blijven events en vakbeurzen een krachtig middel om merken op de kaart te zetten en waardevolle connecties te creëren. Ontmoet Rinco: evenementen- en beursexpert en oprichter van Discover Projects, waarmee hij bedrijven begeleidt bij het volledig benutten van hun businesspotentieel bij evenementen en beursdeelnames. Discover Projects is méér dan alleen een adviesbureau. Rinco benadrukt dat veel bedrijven kansen laten liggen op evenementen en beurzen, door gebrek aan een strategische aanpak. ‘Zeventig procent van alle bedrijven weet vaak niet duidelijk uit te leggen waarom zij deelnemen aan een beurs of een evenement organiseren. Maar ze doen het wel. Hierdoor blijft het lastig om resultaten zichtbaar te maken.’

De oplossing? Een marketingaanpak die begint bij je eigen marketing- of communicatiestrategie met bijbehorende doelstellingen. Vervolgens bepaal je of het organiseren van een evenement- of beursdeelname het juiste middel is, daarna de organisatie van het evenement zelf en uiteindelijk de evaluatie en opvolging. ‘Ik verzorg het hele proces, van start tot en met de opvolging. Inclusief het resultaat’, vertelt Rinco.

Van strategie tot realisatie

De benadering van Discover Projects is gebaseerd op 25 jaar ervaring in strategie en marketing. De unieke aanpak van Rinco, geworteld in zijn ervaring in het bedrijfsleven, onderscheidt Discover Projects van concurrenten. ‘Ik heb 25 jaar gewerkt bij voornamelijk grote multinationals in internationale marketing directorsrollen. Hierdoor weet ik als geen ander wat voor belangen er binnen een bedrijf kunnen spelen. Ik ga verder dan alleen adviseren. Bedrijven worden volledig ontzorgd. Ik zorg ervoor dat alle facetten die nodig zijn voor een succesvol evenement- of beursdeelname tot stand komen. Het voordeel is dat mijn opdrachtgever zich op andere prioriteiten kan focussen, die nodig zijn voor het behalen van succes.’

Waarom livecommunicatie een krachtig middel is

Livecommunicatie is volgens Rinco het krachtigste middel binnen de marketingmix. Het biedt bedrijven de kans om direct contact te hebben met hun doelgroep en zo hun bedrijf, merk en ambities te presenteren. Rinco: ‘Samen met de klant ontwikkelen we bijvoorbeeld een eventstrategie die ze helpt bij het maken van de juiste keuzes binnen de mogelijkheden van live communicatie. Het gekozen format moet aansluiten op wat je doet. Wil je bijvoorbeeld kennis delen, dan kan dit prima online. Wil je netwerken en nieuwe producten introduceren? Dan is een beursdeelname een goede optie.’

Het belang van resultaten meetbaar maken

Rinco benadrukt het belang van resultaten meetbaar maken: ‘Een succesvol evenement betekent voor mij: als jij de doelstellingen die je hebt bepaald, daadwerkelijk bereikt.’ Het is daarom essentieel dat bedrijven voorafgaand duidelijk gedefinieerde doelstellingen hebben. Deze doelstellingen moeten niet alleen realistisch en haalbaar zijn, maar ook meetbaar. Zo kan het succes van het evenement of de beursdeelname effectief worden beoordeeld.

Onvergetelijke ervaring en een goede follow-up

Ook is het volgens Rinco cruciaal om ervoor te zorgen dat je evenement of beursdeelname een positieve en onvergetelijke ervaring biedt voor je doelgroep. ‘Een positieve ervaring is een krachtig hulpmiddel om je merk te promoten. Mensen herinneren zich hoe je ze hebt laten voelen, dus zorg ervoor dat je ze een ervaring biedt die ze niet snel vergeten.’

Tot slot onderstreept Rinco het belang van een goede follow-up. ‘Een succesvol evenement stopt niet wanneer de laatste gast vertrekt. Zorg ervoor dat je de tijd neemt om de resultaten te analyseren en op te volgen, feedback te verzamelen en te reflecteren op wat goed ging en wat beter kon. Dit helpt om van elk evenement een leermoment te maken en je toekomstige inspanningen te verbeteren.’

 

Tekst: Marieke Beumer

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!