Allerhande Kerstfestival - XsagaAllerhande Kerstfestival - Xsaga
Back Back Interview

Live communicatie: truth? Dare!

25 oktober 2017

IDEA is partner van het Grote Marketing Congres, dat dit jaar als thema Truth & Dare heeft. IDEA bestuursleden Maarten Hogenhuis van XSAGA en Inge Overtoom van BrandBase leggen uit waarom dit partnership zo belangrijk is.

Tijdens Het Grote Marketing Congres, dat op dinsdag 31 oktober plaatsvindt in het Concertgebouw te Amsterdam, worden toonaangevende keynotes afgewisseld met verschillende breakout sessies. Tijdens een van deze sessies onderstreept IDEA de kracht van live communicatie bij de bezoekers; professionals uit het marketing-, communicatie- en merkenveld. ’s Avonds vindt de uitreiking van de Effies plaats, wereldwijd de meest prestigieuze vakprijzen voor de marketing- en reclamebranche.

Waarom is IDEA partner van juist dit congres?

Inge: ‘IDEA is vertegenwoordiger van de toonaangevende live communicatie bureaus in Nederland en dé ambassadeur van ‘live’. Wij vinden dat live communicatie binnen het marketing- en communicatiedomein nog beter en vaker ingezet zou kunnen worden. Live is een effectief middel om bepaalde doelstellingen voor een merk te realiseren. Er wordt nog te vaak teruggegrepen op traditionele middelen. Met live communicatie beleeft de doelgroep ervaringen die veel waardevoller voor het merk zijn, het raakt de doelgroep recht in het hart en creëert echte ambassadeurs. Live is geen vervanging van traditionele middelen, maar wel een belangrijke aanvulling.’ Maarten: ‘We willen merken laten ervaren hoe ze live kunnen inzetten en wat de toegevoegde waarde is van live in campagnes.’ Hoewel een aantal merken goed op weg is, zien Inge en Maarten nog heel veel kansen.

  • Generation Discover Festival, Shell - BrandBase
    Generation Discover Festival, Shell - BrandBase
  • Grand Opening Hudson's Bay Amsterdam - Xsaga
    Grand Opening Hudson's Bay Amsterdam - Xsaga
  • Op eigen benen, Marktplaats - BrandBase
    Op eigen benen, Marktplaats - BrandBase

Wat is de ideale positie van live communicatie binnen een campagne?

‘Er wordt vaak pas laat aan de inzet van ‘Live’ gedacht. Als de hele campagne staat, krijgt live communicatie een rol, bijvoorbeeld voor de kick-off of een intern event. Wij willen juist eerder aan tafel. Als je live onderdeel maakt van de campagne, in plaats van ‘oh ja we moeten ook nog wat met live’, maak je ongetwijfeld andere keuzes. Live is het hart van je marketingmix, de content generator voor social media,’ aldus Maarten. ‘Een advertentie heeft minder attentiewaarde dan een post op social media. Daarbij is diezelfde post veel geloofwaardiger en relevanter, omdat hij uit je peer-group afkomstig is. Het argument dat live communicatie te duur is, houdt geen stand als je in de investering per contact ook het bereik online meeneemt.’ Inge: ‘Klopt, je kunt middels live communicatie veel meer mensen bereiken dan alleen de mensen die fysiek aanwezig zijn. Daarbij is de content die eruit voortkomt echt en dus veel waardevoller. Eigenlijk kun je zeggen dat je met live van merkbekendheid naar merkambassadeurs gaat.’

Wat kunnen bezoekers verwachten van Het Grote Marketing Congres?

‘Het Grote Marketing congres zoomt in op de verschillende waarheden in jouw marketingstrategie. En laat je afvragen waar jij eigenlijk op vertrouwt. Juist door verschillende middelen te combineren kun je als merk je boodschap versterken en je aanwezigheid in de markt vergroten. Niet ieder middel is geschikt voor ieder verhaal. Dus je moet goed kijken welk verhaal je waar en wanneer vertelt, zodat je constant en op de juiste manier aanwezig bent,’ legt Inge uit. ‘De uitdaging voor opdrachtgevers en verschillende bureaus is om alles naadloos op elkaar af te stemmen en goed met elkaar samen te werken.’

Met welke waarheid durft IDEA de bezoekers van Het Grote Marketing Congres uit te dagen?

‘IDEA laat in haar sessie zien dat kwetsbaarheid en lef wellicht onverwachte, maar onderscheidende raadgevers zijn om je strategie op te bouwen. Of in ieder geval om inspiratie te vinden op onverwachte plekken. En ook voor ons geldt: practice what you preach, dus we laten hen ook érvaren wat live communicatie toevoegt aan de marketing- en communicatiestrategie. Maar hoe en wat… dat blijft nog even een verrassing,’ klinkt het lachend.

Door > Saskia van Muijlwijk

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!