#Komkommercolumn: Het evenement als nieuwe minimaatschappij#Komkommercolumn: Het evenement als nieuwe minimaatschappij
Back Back Column

#Komkommercolumn: Het evenement als nieuwe minimaatschappij

04 september 2020

Sinds 2013 plaatsen wij in de zomer de #komkommercolumn. Een reeks inspirerende columns van vakgenoten. Vandaag lees je de 8ste column van Sander Veenendaal van HELDERGROEN.

Als ik een (zakelijk) evenement bezoek dient dat voor mij drie doelen: het ontwikkelen van kennis, netwerk en business. Over het algemeen tik ik die drie boxen wel aan op een evenement. In de ideale wereld kom ik wel anders van een evenement vandaan dan ik gekomen ben. Maar is dat werkelijk zo? Ik denk eigenlijk dat het business as usual is. Heeft het event werkelijk iets toegevoegd aan mijn leven? Of was het gewoon een marktplaats?

Als je het mij vraagt is een goed event transformerend. En er zijn in mijn beleving maar weinig life changing events. Herinnert u er een in uw eigen leven? Of beter nog: bij welke live event was de event organisator van essentieel belang? Terwijl dat wel kan.

Programmaatje kiezen

Als je het mij vraagt is de evenementenbranche te veel een autowasstraat geworden. Programmaatje kiezen. Aan komen rijden. Paar leuk gekleurde lampjes aan en zonder al te veel moeite kom je er -heel voorspelbaar- aan de andere kant weer uit. Schoner, ja dat wel. Maar getransformeerd? Nee. Wat gebeurt er met een branche die de wasstraat is gaan verwarren met een transformerende ervaring? Die boet in aan relevantie. De zeepbubbels spatten uiteen. Dat is wat er nu gebeurd en dat is natuurlijk niet alleen uw schuld. Maar deze tijd doet wel een beroep op wat heel noodzakelijk is: kijken naar waar u werkelijk bij kunt dragen -overigens de basis voor sales.

De afgelopen decennia is nog niet eerder zo’n grote noodzaak geweest tot transformatie van hoe we de dingen doen. In grote zin aan transformatie naar duurzaamheid (daar is in deze branche nog weinig fundamenteels aan gedaan), naar etnische gelijkheid, naar een financieel sterker systeem, naar een gezonde economie etc. Maar belangrijker dan die grote transformaties zijn misschien wel die persoonlijke transformaties. Een contact van betekenis kan mijn leven veranderen. Een bepaald inzicht kan mijn beleving prikkelen om anders te gaan ondernemen of zelfs anders te gaan leven. Als je het mij vraagt zijn events ceremoniën waarmee je op een diepe manier de psyche van mensen kunt raken en positief kunt beïnvloeden zodat ze hun beste weten in overeenstemming kunnen brengen met hun beste kunnen. Idealistisch? Ja. Maar het kan!

Grip op ongrijpbare tendensen

In deze tijd zie ik een groeiende behoefte van mensen en bedrijven om het goede te doen. Zodat er weer grip op de onbegrijpelijke en ongrijpbare tendensen in de samenleving en de business ontstaat. Ik zie mensen zoeken naar eenvoudige ervaringen om zich weer verbonden te voelen in de natuur. Juist zónder iets. Zonder empanadilas geserveerd met een smoothy. En al helemaal zonder flyers en goody bag. We zijn in veel gevallen het contact met het event ‘leven’ kwijtgeraakt.

Er is een legio aan mogelijkheden om transformerende zakelijke events te organiseren en mensen met elkaar te verbinden. Ik zie een event als een transformerend ritueel dat iets toevoegt aan een merk. En de eventmanager misschien wel als een opperpriester, of souffleur voor de mensen die minder in de spotlight willen staan, om die ervaring zich op majestueuze wijze te laten ontvouwen.

In die zin zou de branche meer kunnen kijken naar procesbegeleiders in de organisatieontwikkeling. Of naar the theory of change, theory U waarin de verschillende fasen van transformatie worden beschreven. Het mag best wat spannender allemaal.

Appelsapje op blote voeten

Drink eens een appelsapje op blote voeten in nat gras met elkaar en deel iets over wat van betekenis voor je is. Geloof mij, het is anders dan op je schoenen naast een Parijs-tafeltje met datzelfde sapje, hetzelfde gesprekje proberen te hebben. Zo veranderen we de comfortzone niet en dus ook de wereld niet. We blijven ons oude zelf. Okay voor wie dat wilt. Maar dit moment vraagt om meer als je het mij vraagt.

Wij mensen leven in verhalen. Vaak de verhalen van anderen. We willen verhalen delen en onze wereld met nieuwe verhalen verrijken. De verhalen waarin we onszelf vinden en vanuit waar we de nieuwe economie kunnen bouwen ontstaan niet in ‘the next gig’ maar vanuit de verbeeldingskracht. De evenementenbranche heeft bij uitstek de kracht en creativiteit om nieuwe werelden te scheppen en mensen in beweging te brengen. Koppel dat aan maatschappelijke relevantie en de branche wint aan relevantie. Een dankbare en schone taak, een waanzinnige uitdaging, maar ook de basis voor een gezond businessmodel want het verbindt mens, merk, markt en maatschappij.

Wat vraagt deze tijd van jou?

Sander Veenendaal is spreker over duurzame marketing en ondernemerschap vanuit liefde en vertrouwen. In 2004 richtte hij reclamebureau HELDERGROEN op: een bureau dat positieve beweging realiseert voor merken met idealen.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!