Deel 1: Hoe dragen AI en eventtechnologie bij aan dé event-experience? Deel 1: Hoe dragen AI en eventtechnologie bij aan dé event-experience?
Back Back Dossier

Deel 1: Hoe dragen AI en eventtechnologie bij aan dé event-experience?

10 augustus 2023

Dit is een artikel uit ons magazine Events

Van ChatGPT tot hologrammen en van online samenkomen in de metaverse tot VR-experiences. Om aan je evenement extra beleving toe te voegen en/of efficiënter te produceren, zijn er intussen plenty technologische opties. In dit artikel nemen we je mee in hoe technologie voor events bijzonder interessant kan zijn, wanneer je dit op een juiste manier -al dan niet ondersteunend-  toepast.

Te beginnen met een technologie die de afgelopen maanden het nieuws domineerde en menig LinkedIn-feed vulde: AI, oftewel Artificial Intelligence/Kunstmatige Intelligentie. Een technologie die niet zozeer nieuw is, maar wel toegankelijker is geworden met de komst van open source AI-tools als ChatGPT en Dall-E. 

Digital Experience bureau FX Agency organiseerde hierover onlangs het webinar ‘What’s Next’ om de evenementenbranche mee te nemen in de mogelijkheden van AI op evenementen. AI-expert Fabian de Vries van FX-Agency: ‘Het grote voordeel van deze AI-tools is dat ze heel toegankelijk en veelal gratis te gebruiken zijn. Je kunt ze vanaf elke webbrowser benaderen en direct resultaat boeken.’ AI-tools zijn dan ook in diverse fases van een evenement in te zetten, bijvoorbeeld wanneer bezoekers zich bij een zakelijk evenement aanmelden. AI kan persoonlijke aanbevelingen geven voor sessies of sprekers op basis van het profiel van de deelnemer. Niet alleen verbetert dit de ervaring van de deelnemer, het helpt organisatoren ook om de organisatie meer gestructureerd te laten verlopen en gerichte marketing in te zetten. Fabian: ‘Als mensen zich aanmelden voor een event, brengen ze data met zich mee. Op basis van AI kan je vergelijkingen trekken tussen de verschillende bezoekers. Dit werkt sneller en efficiënter dan wanneer je persoonlijk als matchmaker aan de slag gaat.

Relevante ontmoetingen

Die persoonlijke (mis)matching ziet Dieter Möckelmann in de praktijk nog te vaak gebeuren, waar technologie hierin juist bijzonder goede kansen biedt. Dieter is medefounder van het virtuele eventplatform GoMeet, dat in coronatijd zijn oorsprong vond. ‘We realiseerden een virtuele campus waar men elkaar op een speelse, spontane manier -als avatar- wél kon ontmoeten, met als doel zowel spontane als relevante ontmoetingen te faciliteren. De reflex die je nu echter ziet nu alles weer live kan, is dat men weer terug is naar 2019 en we alles weer doen zoals we het toen deden, terwijl er slechts enkelen zijn die met deze ervaring een slag leggen naar écht innoveren. We denken nog te vaak in vaste patronen: een hal volgooien met beursstands en accountmanagers die de beursbezoeker -die geen idee heeft waar deze écht naar op zoek is- dienen te overtuigen hun product af te nemen. Met als resultaat veelal nutteloze leads. Met de inzet van nieuwe technologie kan je dit doorbreken. Op basis van metadata, zoals ‘wie ben je’, ‘waar kom je voor’, ‘waar zit je buikpijn’ kan je betere matches maken met wie daar de oplossing voor biedt. Je kunt dan gerichter afspraken inplannen, wat niet alleen effectiever is voor je business, maar ook duurzamer – zowel op het gebied van relaties als klimaat.’

Adapt or die

‘AI moet je zien als een tool die je in het proces kunt gebruiken, niet zozeer als eindproduct’, aldus Fabian (FX Agency), waarmee hij doelt op het feit dat banen door de komst van AI niet zo snel zullen verdwijnen. ‘Het is adapt or die, het is belangrijk mee te groeien met de technologie en er juist goed gebruik van te maken.’ Dat ‘adapten’ kan tijdens een evenement bijvoorbeeld door realtime de audio van een spreker om te zetten naar ondertiteling, zodat ook bezoekers met een auditieve beperking de spreker direct goed kunnen volgen. AI kan je helpen je evenement inclusiever te maken. Deze ondertiteling kan ook direct worden vertaald, wat ook dit proces vereenvoudigt. ‘Het registreren van de audio en deze live laten analyseren door AI betekent ook dat er eenvoudig en snel samenvattingen van sessies kunnen worden gegenereerd, waardoor je als bezoeker ook de interessante inhoud van sessies die je niet hebt kunnen bijwonen tot je kunt nemen’, aldus Niels Janssen, founder en creative director bij FX Agency. Waar ChatGPT met name als taaltool kan worden ingezet, is DALL-E een gratis te gebruiken AI-tool waarmee je afbeeldingen op basis van een zogenoemd ‘prompt’ kunt genereren. Hiermee kan je presentaties van sprekers of samenvattingen van een bijeenkomst eenvoudig verrijken met mooie, door AI gemaakte, visuals.

Het volledige artikel is hier online te lezen of in ons magazine Events.

Tekst: Angelique Aalders
Foto's evenement: Live Legends - Nico Alsemgeest

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!