Aanwezig zijn op MeetingReview.com is teken van krachtAanwezig zijn op MeetingReview.com is teken van kracht
Back Back Visie

Aanwezig zijn op MeetingReview.com is teken van kracht

24 november 2021

Angst is een slechte raadgever. Dat geldt ook voor de vrees om in het openbaar gereviewd te worden. ‘Toch komen we dat nog best veel tegen in de eventbranche. Terwijl reviews juist een absolute meerwaarde bieden. Immers, ze hebben ofwel een alleszins welkome promotionele impact, ofwel ze leveren direct bruikbare feedback, waarop verbetering kan worden ingezet.’ Aldus Robert Spakman en Marco Kole, de bedenkers van MeetingReview.com. Op dit digitale platform stellen eventlocaties zich open voor een beoordeling. Klanten, maar ook bezoekers aan events aldaar kunnen op vier aspecten hun oordeel geven in de vorm van een cijfer. In toe te voegen tekst bestaat alle gelegenheid het cijferoordeel vervolgens nader toe te lichten. ‘We hebben ervaren dat steeds meer locaties, maar geleidelijk aan ook dienstverleners in de eventbranche, reviews zien als een teken van kracht. En wij kunnen vanuit onze dagelijkse praktijk aantonen, dat reviews vele malen meer opleveren, dan ze kosten.’

  • Marco Kole
    Marco Kole
  • Robert Spakman
    Robert Spakman

Cijfers

Wie op zoek gaat naar een vergader- of evenementenlocatie zou al snel het spoor bijster kunnen raken in de veelheid aan zoektermen en keuzecriteria. Immers, waar te beginnen? Geografisch, capaciteit, faciliteiten? En wat te denken van referenties, voor velen vaak toch de basis van een eerste schifting. Om die referenties draait het als MeetingReview wordt geraadpleegd voor de eerste selectie. Want hoe handig is het dan om reviews te kunnen lezen van eerdere gebruikers van de evenementenlocatie. Reviews van collega’s die hun ervaringen ongecensureerd publiceren op de pagina van de locatie. In de gebruikerservaringen op MeetingReview is precies te lezen wat kan worden verwacht. ‘De meeting locaties worden specifiek beoordeeld op het boekingsproces, eten en drinken en de gebruikte ruimte’, legt Spakman uit. ‘Daarnaast is er nog een totaalbeoordeling, waarin rekening wordt gehouden met de prijs, de kwaliteit en de gastvrijheid van de locatie.’

Alert

Locaties nemen bij MeetingReview een pakket naar wens af, dat kan variëren van een eenvoudige tekstuele vermelding met foto’s tot een uitgebreide presentatie inclusief video. ‘Onze dienstverlening gaat echter verder’, voegt Kole toe. ‘We organiseren voor onze relaties workshops, waarin we uitleg geven over een optimaal gebruik van MeetingReview als management- en communicatie instrument.’ Kole legt in dit verband graag uit hoe verstandig het is om op reviews te reageren: ‘Daarmee laat de locatie namelijk zien de feedback sowieso gelezen te hebben. Maar er kan ook worden gereageerd met een bedankje voor een tip of suggestie die in de review is gedaan. Dat laat zien dat je alert bent en bovendien bereid om jezelf te verbeteren waar dat nodig of wenselijk is.’ Ander actief gebruik van de reviews die worden ontvangen is denkbaar op bijvoorbeeld sociale media, zeggen de beide initiatiefnemers. ‘Je levert als het ware sociaal bewijs van wat je als locatie presteert. En dat gaat dus ook verder dan een evaluatie van het eigen proces. Reviews die door iedereen worden gelezen krijgen promotionele waarde. En daar hoef je zelf niets extra voor te doen; klanten doen dat voor je.’

No fake

Maar wat als de review belabberd is? ‘Wie op MeetingReview.com staat, beschouwen wij als partner. Als wij lage cijfers zien, nemen we er contact over op met de schrijver. Er is dan kennelijk iets grondig mis tussen klant of bezoeker en locatie. We verwijderen zelden reviews, tenzij ze onterecht blijken, maar we schuwen onvoldoendes niet. Wij vinden het wel onze taak navraag te doen, de locatie ermee te confronteren en te stimuleren, dat zaken aangepakt worden.’ Discussiëren via het platform raden ze af: ‘Zoek elkaar op, dat werkt vele malen beter en effectiever.’ Vier enen, maar ook vier drieën, kan niet kloppen, zegt het duo, dat is niet realistisch. En fake reviews, zoals elders wel gebeurt en waartegen een wet in de maak is? ‘Dat kan altijd. Maar ons proces is top, dus de kans erop is klein. Reviewers moeten zich ook altijd bekend maken.’ Resteert de durf: ‘Om, met een knipoog, met een bekend voetballer te spreken: je moet het kunnen zien om het te begrijpen. We leveren graag het bewijs.’

Door > Henny Beijer

 

Foto: Erwin Budding Photography

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!